Skip to main content

Frig, Foame și Amnezie: Cum au ajuns 2 din 3 români să‑l regrete pe Ceaușescu

Succesul primului meu articol‑interviu cu tata, despre viaţa cotidiană în comunism, a stârnit un val de mesaje şi întrebări. Încurajat de interes, am continuat documentarea: am intervievat martori din generaţii diferite, am scotocit arhivele, am confruntat amintirile subiective cu date statistice oficiale şi cu rapoarte ale Securităţii. Rezultatul este un tablou mai bogat, susţinut de fapte verificabile: de la temperaturile de 5–10 °C din apartamentele anilor ’80 şi raţiile lunare de 300 g pâine pe zi, până la cifrele dramatice ale mortalităţii materne provocate de Decretul 770 şi la proporţia incredibilă – un informator la 50 de locuitori – a reţelei Securităţii. Am pus cap la cap poveşti despre frig, foamete, improvizaţii casnice, bancuri politice şi revolte muncitoreşti, dar şi comparaţii rapide cu Polonia, RDG şi URSS, pentru a arăta cât de izolată şi severă a fost experienţa românească.

Sursele principale de documentare

  • Arhivele CNSAS – dosare de urmărire informativă, rapoarte despre „starea spiritului” şi scrisori către Radio Europa Liberă (1986‑1989).
  • IICCMER & Memorialul Sighet – interviuri de istorie orală, baze de date despre victimele Decretului 770 şi despre copiii instituţionalizaţi.
  • Anuarele Statistice ale României 1975‑1989 – salarii medii, preţuri, indicatori de consum energetic şi producţie agricolă.
  • “Programul de alimentaţie raţională” (Hot. CPEx, 1982) şi Decretul 313/1981 privind limitarea vânzării pâinii.
  • Documentare TVR (Memorialul DureriiAdevăruri despre trecut) şi filmul‑antologie Amintiri din Epoca de Aur – surse audiovizuale de mărturii directe.
  • Interviuri personale (peste 20 de foşti studenţi, muncitori şi profesori) şi colecţia de poveşti de pe blogurile „Amintiri din comunism” & forumuri dedicate.
  • Studii academice recente despre economia anilor ’80 (Bucureşti, Cluj, Iaşi) şi rapoarte internaţionale privind rambursarea datoriei externe.

Cu acest bagaj de date şi poveşti, articolul iniţial se transformă într‑un mozaic documentar care verifică, nuanţează şi, pe alocuri, contrazice memoria individuală – oferind cititorilor un cadru istoric solid şi, totodată, emoţia vie a unor mărturii autentice.Mărturii personale despre viața cotidiană în comunism

  • Frigul și întunericul din case: Multe mărturii subliniază iernile geroase petrecute în apartamente neîncălzite. De exemplu, Rodica Medoia povestește cum, iarna lui ‘82-’83, o avarie la gaze a lăsat un cartier întreg în frig: în casă erau doar 5-6°C, apa din calorifere a înghețat și a spart țevile, formând gheață pe podea. Dormeau îmbrăcați cu paltoane, ghete, căciulă și fulare, sub două plăpumi, iar pentru a se încălzi mergeau la spitalul unde era internată mama (acolo erau „luxoasele” 14°C!). Situația a durat aproape trei săptămâni și „am auzit că au murit oameni în case atunci”, mărturisește ea. O altă relatare, a Elenei Copaciu, evocă viața de student în Regie (București) în februarie 1985: în camera de cămin erau 8-10°C, curentul electric se oprea zilnic între orele 16-19, așa că studenții învățau la lumânare până revenea lumina. Apa caldă curgea doar ~45 de minute seara, iar presiunea gazelor era atât de joasă încât „o supă fierbea cam în 6 ore”. Pentru mâncare, toți cărau alimente de acasă, întrucât la cantină și în magazine nu se găsea decât pește oceanic la conservă; unii colegi mai norocoși strecurau prietenilor ceva de mâncare de la „Casa de comenzi” a partidului, unde aveau acces doar privilegiații.
  • Cozi la alimente și foamete: O scenă tipică anilor ’80 era trezitul dis-de-dimineață pentru a sta la coadă în speranța cumpărării alimentelor de bază. Mirela Popa își amintește că în decembrie 1985, înainte de Crăciun, părinții au luat-o și pe ea la coadă la carne de la ora 4 dimineața. Sute de oameni înghețați stăteau la rând, iar când s-a răspândit vestea că stocul nu ajunge pentru toți, a izbucnit busculada – oamenii au început să se împingă disperați. Adolescenta de 14 ani, strivită în mulțime, a izbucnit: „Sunteți animale, sunteți animale!” – mărturisește că „în așa ceva ne transformase comunismul... în animale înfometate, care se călcau în picioare pentru o ciozvârtă de carne”. Aceasta era realitatea: alimentele erau drastic raționalizate, iar la “alimentara” găseai doar produse derizorii (conserve, tacâmuri de pui, salam cu soia) sau surogate (cafeaua naturală era înlocuită de nechezol, un surogat din orz). Cozile se formau uneori de cu seară, oamenii lăsând sacoșele la rând și revenind dimineața la deschidere. Chiar și așa, mulți se întorceau acasă cu plasele goale, fiindcă marfa se termina repede.
  • Viața la serviciu și în școală: Relatările evidențiază atât lipsurile materiale, cât și presiunile ideologice la locul de muncă. George Urdea, de exemplu, spune că deși „nu a luat pâine pe cartelă” în anii ’80 (locuia probabil într-o zonă rurală cu acces la alimente), a simțit altfel „beneficiile ciumei comuniste”: a lucrat în fabrică și a refuzat să intre în PCR sau să plătească cotizația UTC; drept urmare, nu a primit nicio promovare în categorie profesională și nici repartitie de apartament înainte de 1990. Șeful de secție, secretar de partid, îl tot presa să devină membru, dar el a refuzat – consecința: a rămas “simplu român, fără casă, cu o ură de moarte pe aceste mizerabile ființe [nomenclatura]”. Această poveste ilustrează cum cariera și accesul la beneficii (cum era repartizarea unei locuințe de stat) depindeau de obediența politică. O altă mărturie, a Lavisei Chelu, profesoară debutantă în anii ’80, arată condițiile mizere din provincie: repartizată ca tânără profesoară într-o comună din Dolj, a fost cazată într-un așa-zis „bloc” pentru navetiști fără băi, fără apă curentă, cu geamuri și uși improvizate prin care șuiera vântul. Pentru încălzire și gătit, tinerii profesori și medici de acolo își făceau instalații artizanale, riscând să se curenteze – Lavisa, fiind fizician, improviza rezistențe electrice, dar recunoaște că „m-am curentat de nu m-am văzut”, rămânând cu o spaimă de priză. Ea concluzionează amar: „dacă ar fi să scriu despre experiențele nenorocite din comunism, aș umple o carte întreagă... Lipsa libertății de a alege cum vrem să trăim ne-a aruncat în cele mai negre situații”. Și școlile sufereau de frig: în iarna 1984-’85, într-o școală generală din București caloriferele au înghețat și crăpat; elevii au învățat aproape două luni în clase cu temperaturi sub 0°C, stând în paltoane, căciuli și mănuși, orele fiind scurtate fiindcă „nu puteam scrie cu mâinile înghețate”. Când o elevă a spălat tabla, apa a înghețat instantaneu pe suprafața ei – imagini parcă absurde, dar reale pentru “epoca de aur”.
  • Adaptare, inventivitate și umor: În fața restricțiilor, oamenii găseau soluții ingenioase. De pildă, un pensionar își amintește cum tatăl său improvizase un sistem de încălzire: un furtun legat la aragaz și un arzător industrial montat în sufragerie pentru a suplini caloriferul rece. Căldura degajată era însoțită de o umiditate extremă – „curgea apa șiroaie pe pereți”, însă orice era preferabil înghețului. Alt exemplu este cel al studenților care foloseau trucuri ca să se încălzească pe ascuns: în cămine, orice reșou sau radiator electric era interzis de administrație. Un martor, Claudiu, povestește că puneau un fier de călcat cu talpa în sus, de 500W, sub masa de lucru – emana ceva căldură și, neavând element incandescent la vedere, nu era depistat la controalele șefului de cămin. De asemenea, oamenii dezvoltaseră un întreg „folclor” de bancuri politice, pe care le spuneau doar în cercuri de maximă încredere, în șoaptă. Chiar și așa, riscau repercusiuni dacă glumele lor ajungeau la urechea Securității. Cu toate acestea, râsul pe înfundate era o supapă psihologică importantă. Un articol evocă: „deși poliția politică era foarte vigilentă, se spuneau bancuri cu familia prezidențială și se râdea pe înfundate” – oamenii își păstrau capacitatea de a ironiza regimul, măcar în privat. Tot pe ascuns se asculta muzică occidentală (rock-ul nu era oficial interzis, dar accesul la discuri era limitat). Tinerii făceau rost de discuri cu formații ca Phoenix, Queen sau AC/DC “pe sub mână”, la fel cum se procura orice produs de lux: blugi, săpun occidental, cafea naturală, ciocolată, medicamente străine sau vodcă – marfă care lipsea de pe rafturile magazinelor, rămase goale. Această “cultură a descurcărelii” a penuriei a marcat generații întregi, obligate să se bazeze pe relații și piața neagră. Se spunea atunci că “o pilă în comunism e mai valoroasă decât o moșie în capitalism”, dovadă că rețeaua de cunoscuți și mici trocuri era esențială pentru supraviețuire. Furtul din întreprinderi devenise un fapt obișnuit (luai și tu “ceva de la serviciu” – o bucată de lemn, o pungă de lapte praf, un bec – pentru acasă), iar autoritățile închideau adesea ochii la aceste “compensații” informale . Viața de zi cu zi devenise o permanentă goană pentru procurarea celor necesare, care distrugea solidaritatea și îi făcea pe oameni să se lupte unii cu alții pentru resurse limitate . În aceste condiții, nu e de mirare că unii retrăiesc acele vremuri ca pe un coșmar: „Blestemați fie-n veci cei ce și-au bătut joc de noi și cei care plâng după acele vremuri!” – exclama un autor, martor al epocii.

Statistici concrete despre condițiile de trai în epocă

  • Raționalizarea alimentelor de bază: În ultimii ani ai regimului Ceaușescu (cca 1986-1989), fiecare cetățean avea alocate oficial cantități infime de alimente pe lună, conform „Programului de alimentație științifică”. Rația standard era: 300 g de pâine pe zi, 1 kg de făină pe lună, 1 kg zahăr/lună, 1 litru ulei/lună, ~10 ouă/lună, 500 g brânză/lună, 100 g unt/lună, 500 g carne de porc sau vită/lună și 1 kg carne de pasăre/lună. Aceste limite frizau ridicolul, iar realitatea era și mai sumbră: adesea nu reușeai să cumperi nici măcar atât, din cauza penuriei cronice. Peste 70% din populație ajungea să stea la coadă la alimente cel puțin o dată pe lună, pierzând ore întregi zilnic pentru hrană. În paralel, regimul exporta masiv produse agro-alimentare de calitate, iar pe piața internă le înlocuia cu substitute de calitate inferioară (celebrul salam cu soia, pateuri și conserve de pește oceanic în loc de carne). Cafeaua naturală a dispărut aproape complet, fiind înlocuită de nechezol (orz prăjit amestecat cu năut sau cicoare). Până și părțile de porc refuzate la export – picioarele și capetele – ajunseseră „delicatese” pe masa românilor, numite în batjocură “adidași” și “calculatoare”. Pentru a controla distribuția, se practicau vânzările “pe sub mână” către clientela fidelă (cunoștințe, informatori, membri de partid), în timp ce omul de rând cu bani în buzunar nu găsea nimic de cumpărat. Nomenclatura și activiștii făceau cumpărături în magazine speciale (shop-uri rezervate și Case de comenzi ale partidului), inaccesibile publicului larg.
  • Locuințe friguroase și întreruperi de utilități: În anii ’80 s-a agravat criza energiei. Temperaturile din apartamentele de bloc, iarna, ajungeau frecvent la 5-12°C. Caloriferele erau doar decorative – agentul termic era livrat cu porția. Apa caldă curgea rar: de regulă doar două ore pe zi, seara, și chiar și atunci la etajele superioare nu mai ajungea deloc presiune. Curentul electric se întrerupea zilnic, cel puțin o oră seara (de obicei în jurul orei 18). După 1982, autoritățile au impus “întunericul programat”: s-au introdus restricții oficiale de consum energetic, oprindu-se iluminatul stradal nocturn și reclamându-li-se oamenilor să deconecteze frigiderele iarna, să nu folosească mașini de spălat ori aspiratoare și să evite lifturile. În practică, “căderile de curent” erau imprevizibile, de mai multe ori pe zi, fără anunț prealabil. Consumul de energie al populației a fost redus forțat cu 20% în 1979, apoi încă 20% în 1982, și cu 50% în 1983, plus încă 50% în 1985 față de anii precedenți – cifre șocante care explică de ce serile românilor au fost literalmente petrecute pe întuneric în acel deceniu. În paralel, benzina a fost raționalizată strict (se dădea cu porția, adesea doar 10-20 litri pe lună pentru șoferi particulari) și oricum carburanții erau greu de găsit. S-au format cozi imense la benzinării: un martor povestește cum la o stație PETROM din București șirul de mașini în așteptare șerpuia pe mai multe străzi, iar oamenii își împingeau mașinile cu mâna 2-3 zile până ajungeau la pompă – doar ca să afle că rezerva se epuizase după câteva alimentări.
  • Salarii și puterea de cumpărare: Oficial, propaganda susținea că toată lumea are loc de muncă și un salariu decent, însă inflația ascunsă (prin penurie de mărfuri) eroda nivelul de trai. În 1985, salariul mediu lunar în România era ~2.827 lei. Raportat la prețurile oficiale ale vremii, această sumă ar fi permis, teoretic, un coș alimentar rezonabil: de exemplu, zahărul costa 14 lei/kg, uleiul 17 lei/litru, făina 5 lei/kg, un pachet de 12 ouă – ~16,8 lei, carnea de porc ~37 lei/kg, carnea de vită ~43 lei/kg. Astfel, cu salariul mediu se puteau cumpăra ~200 kg de zahăr sau vreo 66 kg de carne de vită. Problema era că aceste produse nu se găseau efectiv pe piață – ele erau raționalizate pe cartelă, iar multe magazine aveau “rafturi goale”. Existau și mari discrepanțe salariale de statut: de pildă, un profesor cu grad didactic înalt câștiga ~5.600 lei lunar, aproape dublul mediei (regimul pretindea că pune accent pe educație). Un inginer la o mină de cărbune putea ajunge la ~4.900 lei, iar un mecanic agricol la ~4.000 lei. În schimb, salariile muncitorilor necalificați și ale prestatorilor de servicii erau mult mai mici: un chelner avea ~1.865 lei, un șofer de autobuz ~1.920 lei, un poștaș ~2.040 lei. Chiar și așa, dat fiind că nu prea aveai ce cumpăra, banii se duceau pe piața neagră sau erau strânși pentru achiziții majore. O Dacia 1300 nouă costa ~70-75.000 lei, adică echivalentul a 25-27 de salarii medii pe economie. Pentru ea trebuia să economisești salariul integral pe peste două ani – și asta după ce așteptai la coadă pe o listă de comandă câțiva ani buni, deoarece producția nu făcea față cererii interne. La apartamente stăteai la rând și mai mult: statul construia blocuri (uneori de calitate îndoielnică), însă repartizarea lor depindea de dosarul de cadre – familiile tinere puteau aștepta și 5-10 ani pentru o locuință la oraș dacă nu aveau pile. Mulți au primit apartament abia după 1989. Condițiile din spitale erau și ele precare: penurie de medicamente (antibioticele banale ca Ampicilina sau Biseptolul se obțineau greu, uneori “pe sub mână” de la cunoscuți aduși din străinătate), mizerie și aparatură învechită. În anii ’80, România avea una dintre cele mai ridicate mortalități infantile din Europa, semn al stării proaste a sistemului medical.
  • Controlul populației și restricții cotidiene: Regimul comunist a instituit numeroase reguli absurde care afectau viața de zi cu zi. De exemplu, pentru a preveni “specula” (adică aprovizionarea din alte județe), un decret din octombrie 1981 a impus ca zahărul și uleiul să se vândă doar pe baza buletinului de domiciliu, în localitatea unde locuiești sau muncești. Cei prinși că achiziționează peste rația “pentru consumul familial pe o lună” riscau încadrarea la infracțiunea de “speculă”, pedepsită cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. Securitatea monitoriza inclusiv consumul de energie: exista “poliția curentului” care verifica la bloc dacă nu cumva vreun locatar folosea becuri mai puternice sau reșouri ascunse. Circula, anecdotic, sintagma “orașul se stinge, Securitatea veghează”. În plus, circulația în afara localității era îngrădită: exista obligativitatea vizelor pe buletin pentru a locui în marile orașe (București, Timișoara, Constanța etc.), iar dacă voiai să călătorești în alt județ pentru mai mult de 24 ore trebuia să ai flotant sau aprobare (măsură menită să prevină migrația necontrolată și “aglomerarea” orașelor). Telefoanele erau adesea ascultate – mulți oameni vorbeau în șoaptă la telefon și evitau subiectele sensibile, folosind porecle sau aluzii pentru a se referi la Ceaușescu (de exemplu, îi ziceau “Nea Nicu” sau “Împușcatu’” după Revoluție, iar înainte foloseau glume codificate). Cenzura presei și a corespondenței era oficială: scrisorile din străinătate erau deschise și citite (apoi sigilate la loc, dar adesea cu urme vizibile), emisiunile TV erau 100% propagandistice, iar în ziare nu apărea nimic care să critice partidul. Până și scrisorile trimise la Radio Europa Liberă de către ascultători anonimi, care semnalau abuzuri sau lipsuri, erau vânate de Securitate – mulți cetățeni au fost identificați și pedepsiți pentru curajul de a scrie în afara țării despre situația reală. Astfel de scrisori, difuzate pe post în anii ’80, au fost considerate “atitudine dușmănoasă” romania.europalibera.org. Un exemplu de micro-rezistență cotidiană a fost și ascultarea posturilor străine (precum Radio Europa Liberă sau Vocea Americiipe ascuns. Asta era foarte răspândită – “ascultată pe ascuns de milioane de români” – însă dacă erai prins riscai anchetă. Un document CNSAS arată cazul unui grup de 9 elevi de la un liceu din Aiud care, în 1981, au fost prinși ascultând Radio Europa Liberă seara într-un dormitor de cămin. Securitatea le-a deschis dosare de urmărire informativă: posesorul radioului a fost aspru mustrat în fața directorului și a organizației UTC, ceilalți au fost “puși în discuție” publică în școală (umiliți în fața colegilor), iar unul dintre elevi – considerat recidivist – a fost exmatriculat. Mai mult, Securitatea a dispus “destrămarea anturajului” și intensificarea informatorilor pe problema „Eterul” (nume de cod pentru ascultarea posturilor occidentale). Oficial, sancțiunile pentru simpla audiere erau “doar” mustrare, avertisment sau demascare publică, însă acele note rămâneau la dosar și puteau afecta viitorul academic sau profesional al “vinovatului”.

Evenimente istorice care au marcat viața oamenilor simpli

  • Decretul anti-avort din 1966 (Decretul 770): Un moment de cotitură a fost politica demografică forțată inițiată în toamna 1966 de Nicolae Ceaușescu. Prin Decretul nr. 770/1966 s-au interzis avorturile și mijloacele contraceptive, cu scopul de a crește brutal natalitatea. “Uterul femeii” a devenit proprietatea statului, iar efectele au fost dramatice. Nașterile au crescut exploziv după 1967 (generația denumită ulterior “decrețeii”), însă nici familiile, nici statul nu erau pregătite să îi întrețină romania.europalibera.org. Mii de copii nedoriți au ajuns în leagăne de copii și orfelinate insalubre, unde mulți au murit din lipsă de îngrijire. Estimările arată că între 1966 și 1989 circa 9.452 de femei au murit din cauza avorturilor empirice, efectuate în condiții improprii  – acestea sunt morți oficial înregistrate, dar numărul real ar putea fi mai mare (multe decese au fost mușamalizate ca septicemii sau alte cauze). În anii ’80, mortalitatea maternă din România era cea mai ridicată din Europa, de peste 10 ori mai mare decât în țările vestice, ca rezultat direct al acestei politici. De asemenea, peste 2 milioane de copii s-au născut forțat în acea perioadă, dintre care zeci de mii au sfârșit abandonați. În 1989, se aflau aproximativ 300.000 de copii în instituțiile statului (orfelinate, case de copii, cămine-spital) romania.europalibera.org, unde condițiile erau adesea de coșmar. Lagăre precum Cighid (Bihor) sau Păstrăveni (Neamț) au intrat în istorie ca simbol al ororii: copii cu dizabilități severe, lăsați să agonizeze de foame și frig. Investigații recente ale IICCMER au documentat 2.207 de morți suspecte de copii doar în 4 din cele 29 de cămine-spital ale epocii romania.europalibera.org – o adevărată “exterminare în masă a inocenților”, rămasă nepedepsită. Astfel, politicile regimului au intrat până și în intimitatea vieții de familie, provocând o traumă colectivă: fiecare femeie de vârstă fertilă era forțată să nască, fiind supusă periodic controlelor ginecologice obligatorii la locul de muncă (așa-numitele “controlul de stat” pentru depistarea sarcinilor). Multe familii au ajuns să aibă mai mulți copii decât își puteau permite, trăind în sărăcie lucie. Drama “decrețeilor” și a mamelor lor este un capitol întunecat care nu poate lipsi din contextul vieții cotidiene sub comunism.
  • Criza economică și raționalizarea anilor ’80: După o perioadă de industrializare forțată în anii ’70 (care a generat datorii externe uriașe), România a intrat în anii ’80 într-o criză profundă. În 1981, datoria externă ajunsese la peste 10 miliarde de dolari , iar Ceaușescu a hotărât să o achite integral cu orice preț, pentru a-și proclama independența economică. Recomandările FMI de a reduce importurile au fost urmate orbește: regimul a tăiat importurile de alimente, medicamente și bunuri de consum, redirecționând tot ce se producea autohton către export . Tot atunci s-au luat măsuri drastice de economie la sânge: s-a redeschis exploatarea intensivă a cărbunelui (pentru a înlocui importurile de petrol), s-a eliminat salariul minim garantat (lovind în veniturile cele mai mici) , iar consumul populației a fost planificat științific la nivel de subzistență. În 1982 s-a lansat oficial „Programul de alimentație rațională”, pretinzând că un om are nevoie de doar ~2700-3000 de calorii pe zi (față de 3300 cât se estima că mănâncă românii – Ceaușescu considera că “poporul mănâncă prea mult”). Adevărul era că, pentru a face rost de valută, regimul vindea în afară și grâul, și carnea, și untul, lăsându-și propriii cetățeni flămânzi. Din 1981-1982, alimentele de bază au fost treptat raționalizate pe cartelă la nivel național, o măsură drastică nemaiîntâlnită decât în timp de război. S-au dat decrete împotriva “cumpărătorilor excesivi” – cei prinși că încearcă să stocheze alimente peste limita lunară riscau închisoare. Situația a generat revolte izolate: la 19 octombrie 1981, minerii din Motru (Gorj) s-au revoltat spontan, devastând sediul local de partid, după ce s-a introdus Decretul 313/1981 care limita vânzarea de pâine, făină și mălai . A fost un semnal de alarmă, însă răspunsul regimului a fost și mai multă represiune. În toată prima jumătate a anilor ’80 nivelul de trai a scăzut continuu, foametea și frigul devenind endemice . Oamenii, epuizați și înfometați, în general nu mai aveau putere să protesteze, deși murmure de nemulțumire erau peste tot. Totuși, în 15 noiembrie 1987, la Brașov, s-a produs o revoltă majoră a muncitorilor de la uzina Steagul Roșu. Scandând “Vrem pâine!” și “Jos Ceaușescu!”, aceștia au ocupat sediul județean de partid. Revolta a fost înăbușită în aceeași zi de forțele de Miliție și Securitate, iar circa 300 de participanți au fost arestați și torturați; mulți au fost apoi deportați disciplinar în alte orașe, concediați și puși pe liste negre. Brașov 1987 a arătat că furia clocotea sub suprafață, prevestind explozia din 1989. Per ansamblu, perioada 1980-1989 a fost cea mai grea pentru populația României de după război, un deceniu de privațiuni severe cauzate de politicile interne aberante. În aprilie 1989, Ceaușescu a anunțat triumfător că a achitat integral datoria externă a țării – “plata anticipată și integrală” – însă “victoria” a fost plătită cu suferința unui popor înfometat. Acest paradox (liderul lăudând “nivelul înalt de trai” imaginar al țării , în timp ce magazinele erau goale) a erodat definitiv legitimitatea regimului în ochii oamenilor de rând.
  • Teroarea Securității și controlul totalitar: Viața omului simplu era profund influențată de frica de Securitate, poliția secretă omniprezentă. Regimul comunist din România a întreținut cel mai sufocant aparat represiv din Europa de Est. Securitatea, înființată încă din 1948, a supravegheat, a turnat și a reprimat milioane de oameni de-a lungul a patru decenii Numărul de ofițeri și agenți era enorm: în unele perioade depășise 22.000 de cadre active . Chiar în decembrie 1989, Departamentul Securității Statului avea 15.312 angajați, dintre care peste 10.000 ofițeri operativi . Dar și mai insidios era “ochiul și timpanul” reprezentat de rețeaua de informatori civili: la finalul lui 1989, Securitatea avea cel puțin 400.000 de informatori recrutați de-a lungul timpului, din care ~136.000 erau considerați activi . Asta înseamnă un informator la aproximativ 50 de cetățeni – o întreagă armată invizibilă care transmitea note despre discuțiile de la serviciu, despre glumele spuse la coadă, despre rudele din străinătate ale vecinilor etc. Oamenii trăiau cu teama constantă că oricine din jur – un coleg, un vecin, chiar un prieten – ar putea fi turnător. Există nenumărate istorii de familii destrămate de Securitate: părinți arestați pe baza denunțurilor, cariere frânte pentru o vorbă imprudentă, destine compromise de o “pată pe dosar”. Un exemplu cutremurător este cazul inginerului Gheorghe Ursu: în 1985, Securitatea i-a descoperit jurnalul personal în care nota aspecte reale despre mizeria din societate. A fost arestat și bătut până la moarte în arest, oficial sub acuzația absurdă de deținere de valută (avea câteva bancnote). Cazul Ursu a devenit emblematic pentru cruzimea regimului față de orice critic – deși Ceaușescu pretindea că nu mai există deținuți politici, în anii ’70-’80 au fost închiși și torturați oameni pentru “uneltire”“propagandă împotriva orânduirii” sau chiar pentru un banc spus la bere. Aparatul represiv acționa și psihologic: șantaj, amenințări la adresa familiei, racolarea forțată de informatori (se estimează că peste 200.000 de cetățeni au fost recrutați ca informatori doar în ultimul deceniu, 1980-1989). Copiii erau învățați să-și toarne părinții dacă aud “vorbe dușmănoase”. În școli, elevii și studenții erau supravegheați de rețeaua “organizațiilor de UTC” și informatori (există cazuri documentate de minori recrutați ca informatori în anii ’80). Această atmosferă de suspiciune generalizată a produs o traumă colectivă: mulți oameni au ajuns să se autocenzureze sever, să ducă “două vieți” – una oficială conformistă și alta doar în forul interior. Libertatea cuvântului practic nu exista, nici măcar în cerc privat, fără riscuri.
  • Cenzura și propaganda cotidiană: Pentru omul simplu, una din frustrările zilnice era minciuna oficială omniprezentă. La televizor (care după 1985 emitea doar 2 ore pe zi program autohton, în rest Telejurnal și ocazional un film), Ceaușescu și realizările regimului erau slăvite obsesiv. O amintire povestită de o martoră (Mirela P.) ilustrează perfect contrastul dintre propagandă și realitate: în octombrie 1989, într-un magazin universal aproape gol din București, în difuzoare răsuna un discurs al lui Ceaușescu de “Ziua Recoltei”. În timp ce rafturile erau goale sau pline doar cu haine demodate și ponosite, se auzea vocea lui Ceaușescu răcnind despre recolte “record” și belșugul din țară. La un moment dat, urletele lui au fost acoperite de un muget colectiv: oamenii adunați acolo, exasperați de foame și minciună, au început să huiduie difuzoarele – o reacție spontană de respingere a propagandei, rar întâlnită până atunci (eveniment orwellian descris de autoare). De altfel, în ultimele luni ale regimului, în decembrie ’89, mulțimile strânse la mitinguri strigau ironic către dictator: “Ceaușescu, fii boier, fă și tu ca Honecker!” (aluzie la demisia liderului est-german Erich Honecker, forțată de proteste). Sau cereau lucruri de bază: “Dacă vrei să ai nepoți, dă-ne vată și chiloți!” – slogan care critica direct penuria de produse igienice de strictă necesitate (vată medicinală, absorbante, lenjerie ). Asemenea scandări arată cât de josnic ajunsese nivelul de trai. În anii ’80, femeile foloseau cârpe refolosibile în lipsa absorbantelor, iar copiii erau crescuți cu scutece din pânză de bumbac (spălate și fierte zilnic), România exportând toată vata și tifonul pentru valută. Propaganda, de la lozinci pe ziduri până la cântece patriotice transmise nonstop la radio, contrasta violent cu realitatea trăită. Această disonanță a generat fie resemnare și cinism, fie, în cazul unor segmente (tineri, intelectuali), o dorință crescândă de schimbare. Prin urmare, cunoașterea marilor evenimente istorice – precum Revoluția din decembrie 1989, punctul final al dictaturii – este esențială pentru a înțelege cum experiențele personale se înscriu în tabloul general al unei epoci.

Context internațional: comparații cu alte țări comuniste

  • Polonia: Situația economică proastă a fost similară la începutul anilor ’80, însă reacția societății a fost diferită. Protestele muncitorilor polonezi au izbucnit încă din 1980 (la Gdańsk, în șantierele navale), pe fondul creșterii prețurilor la alimente și a penuriei care amintea de vremuri de război . Aceste revolte au condus la formarea sindicatului liber „Solidarność” (Solidaritatea), prima mișcare sindicală independentă din blocul comunist . Sub presiunea Solidarității (care avea milioane de membri), autoritățile de la Varșovia au instituit legea marțială în decembrie 1981, reprimând temporar opoziția. Totuși, în anii următori Polonia a cunoscut unele dialoguri putere-Solidaritatea și măsuri de reformă. Alimentarele poloneze sufereau și ele de rafturi goale, s-au introdus cartele de pâine, zahăr, carne în 1981, însă nivelul penuriei în România anilor ’80 a fost probabil și mai grav (Polonia beneficiind de ajutoare occidentale și având o opoziție mai articulată). În 1989, regimul polonez a cedat presiunii populare, organizând primele alegeri parțial libere din blocul estic – context în care românii, privind la vecini, și-au dat seama că schimbarea e posibilă. Așadar, puteți menționa că și alte țări comuniste au trecut prin crize economice similare, însă reacțiile diferite (ex: grevele din Polonia vs. absența protestelor publice în România până târziu) evidențiază gradul mai aspru de control din România.
  • Germania de Est (RDG): Republica Democrată Germană a fost, paradoxal, una din vitrinele blocului comunist la capitolul nivel de trai material. Prin anii ’70, RDG devenise a noua putere industrială a lumii și cea mai bogată țară comunistă în termeni de venit pe locuitor. Standardul de viață al est-germanilor era cu ~30% sub cel vest-german, dar era invidiat de celelalte națiuni din Est. De pildă, când la finele anilor ’70 s-au relaxat controalele de frontieră dintre Polonia și RDG, mii de polonezi au dat năvală în orașele est-germane ca să cumpere produse de calitate (electronice, electrocasnice, haine, alimente mai bune), ceea ce a provocat chiar și în RDG unele penurii temporare și un deficit comercial pentru polonezi. Merită deci menționat că în URSS și restul lagărului socialist exista percepția că est-germanii “o duc mai bine”. Explicația ține de faptul că RDG primea materii prime mai ieftine de la sovietici și era vitrina lor tehnologică, dar și de seriozitatea poporului german care a menținut o productivitate ridicată. Pe de altă parte, libertățile individuale erau la fel de inexistenteStasi, poliția secretă est-germană, era poate și mai intruzivă decât Securitatea română, având un informator la circa 6 cetățeni (proporție uluitoare). Cetățenii RDG nu puteau călători în Occident, fiind blocați de Zidul Berlinului (construit în 1961); totuși, aveau permisiunea de a vizita alte țări comuniste. O diferență notabilă a fost că regimul est-german a permis din anii ’70 unele consumuri culturale occidentale moderate (de exemplu, vest-germanii puteau trimite pachete rudelor din Est; se prindeau posturi TV vest-germane în multe zone din RDG, așa că esticii vedeau meciuri și show-uri occidentale – lucru de neconceput în România, unde Ceaușescu a procurat chiar un “bruiaj” al televiziunilor iugoslave și bulgare la graniță). Prăbușirea RDG în 1989 a fost pașnică: în toamna acelui an, valuri de proteste la Leipzig și Berlin au forțat deschiderea granițelor pe 9 noiembrie 1989, ducând la căderea Zidului Berlinului. Protestatarii români din decembrie ’89 scandau și ei “Jos comunismul!” și “Vrem în Europa!”, inspirați de imaginile cu berlinezii urcați pe Zid. Comparația cu RDG subliniază așadar că, deși românii sufereau mai multe lipsuri materiale, în toate dictaturile comuniste exista aceeași sete de libertate – doar că în România controlul era mai total, întârziind schimbarea.
  • Uniunea Sovietică: În anii ’60-’70, rușii o duceau ceva mai bine material decât românii (URSS era superputere și își permitea să subvenționeze alimentele de bază), însă libertatea era la fel de limitată. Totuși, în 1985 la Moscova a venit la putere Mihail Gorbaciov, care a inițiat politici de glasnost (transparență) și perestroika (restructurare). Aceste reforme au permis presei sovietice să discute probleme reale (ex: corupția, abuzurile staliniste) și au introdus unele elemente de economie de piață. Pentru români, sfârșitul anilor ’80 a însemnat a asista la liberalizarea parțială din URSS și alte țări socialiste, în timp ce la București regimul rămânea înghețat în dogmatism. Nicolae Ceaușescu a criticat deschis “trădarea” lui Gorbaciov și a refuzat să aplice vreo reformă, izolând astfel România chiar și în cadrul blocului estic. Difuzarea emisiunilor sovietice de la Moscova (de exemplu Telejurnalul Vremia via satelit) îi făcea pe unii români să realizeze că până și în URSS lucrurile se schimbă – se dau filme occidentale, se admite penuria – pe când televiziunea română continua cultul personalității deșănțat. Această izolare a regimului Ceaușescu a contribuit și la lipsa de soluții moderate: spre deosebire de Polonia, Ungaria, Cehoslovacia, unde în 1989 comuniștii au negociat pașnic transferul de putere, în România singura ieșire a fost explozia violentă din decembrie. Așadar, puteți evidenția că “în timp ce Gorbaciov aducea un suflu nou la Moscova, la București Ceaușescu promitea sacrificii și mai mari”, ceea ce amplifica frustrarea populației.
  • Alte țări din blocul comunist: Merită menționate, în treacăt, și Ungaria și Cehoslovacia, de exemplu. Ungaria, după 1968, a adoptat așa-numitul “gulaș-comunism”: a permis mici inițiative private și a luat împrumuturi din Vest ca să asigure un nivel de trai mai bun cetățenilor (magazinele din Budapesta aveau marfă mai variată, se găseau băuturi răcoritoare, cafea naturală, ciocolată, etc., iar ungurii puteau călători relativ ușor în Occident în excursii). Cehoslovacia, deși traumatizată de invazia sovietică din 1968, avea totuși o economie mai performantă industrial și nu a cunoscut foamete în anii ’80 la nivelul României – magazinele cehe aveau penurii, dar nu chiar goale. În plus, Jugoslavia (nu făcea parte din Pactul de la Varșovia, dar era comunistă) oferea un termen de comparație relevant: prin anii ’80, sârbii, croații, slovenii puteau deja să dețină pașapoarte și să lucreze sezonier “afară”, aducând bunuri occidentale acasă. Românii care prindeau TV jugoslav în Banat vedeau reclamele occidentale și filmele bune difuzate acolo, sporindu-le sentimentul de frustrare. Acest context internațional moderat poate sublinia că experiența comunismului românesc a fost printre cele mai austere și opresive, chiar și comparativ cu țările surori din lagăr . În 1989, România a fost ultimul domino care a căzut, și singura țară în care tranziția s-a făcut prin violență și execuția conducătorilor – o dovadă a caracterului rigid și represiv extrem al regimului Ceaușescu.

Alte resurse și relatări personale (arhive, documentare, interviuri)

  • Documentare TV și filme: Seria documentară “Memorialul Durerii” (realizată de Lucia Hossu-Longin) prezintă numeroase interviuri cu supraviețuitori ai închisorilor comuniste și cu familiile celor persecutați. Deși axată pe represiunea politică din anii ’50-’60, această serie oferă un context emoționant despre teroarea regimului și rezistența umană. De asemenea, documentarele recente de la TVR din seria “Adevăruri despre trecut” sau “Miturile comunismului” (ex: episodul “Familia în Epoca de Aur” de la TVR1) conțin interviuri cu oameni obișnuiți despre viața de familie în acei ani – de la educația copiilor sub influența propagandei până la eforturile părinților de a face rost de cadouri de Moș Gerilă în lipsuri. Filmul artistic “Amintiri din Epoca de Aur” (2009, omnibus de scurtmetraje) se bazează pe legende urbane din comunism și redă într-o notă tragicomică realitatea cotidiană (episoade despre vânătoarea de porci pe ascuns de miliție, despre activistul venit în sat când se taie curentul etc.). Chiar dacă are un ton de umor negru, filmul a fost scris de Cristian Mungiu pe baza multor mărturii reale și poate oferi inspirație pentru inserții anecdotal-narative.
  • Arhivele CNSAS și dosarele Securității: Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității deține o multitudine de documente desecretizate care conțin relatări involuntare ale vieții cotidiene (rapoarte informative, note despre “starea de spirit”). De exemplu, documentul Securității Alba din 1981 despre elevii care ascultau Europa Liberă (citat mai sus) arată modul în care tinerii își riscau viitorul pentru o doză de adevăr din eter . Alte dosare relevă situații precum: angajați ai CFR care sunt urmăriți informativ pentru că făceau bancuri politice în depou, țărani anchetați fiindcă ascundeau grâu pentru familiile lor, preoți supravegheați pentru predici neconforme etc. Folosirea unor asemenea exemple concrete (din rapoarte oficiale) poate da greutate articolului – arată negru pe alb absurditatea sistemului. CNSAS a publicat și cărți de documente (de exemplu “Ultimul deceniu comunist: scrisori către Radio Europa Liberă 1986-1989”, unde găsiți scrisori autentice trimise de români la postul de radio, pline de detalii despre viața grea). Aceste scrisori (anonime sau cu pseudonim) vorbesc despre foame, despre frig, despre dorința de libertate și sunt o sursă excelentă de citate emoționale.
  • Proiecte de istorie orală și memorialistică: Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) și Memorialul Sighet (Centrul de Studii asupra Comunismului) au cules sute de mărturii și au publicat multe lucrări. Un exemplu este volumul colectiv “Cum era? Cam așa… Amintiri din anii comunismului (românesc)”, ce reunește texte scurte ale mai multor autori despre diverse aspecte ale vieții în acea perioadă. Găsim acolo perspective variate: de la filosofi și scriitori până la oameni obișnuiți, rememorând scene precum cozile la lapte, vacanțele la mare cu trenul personal, criza de medicamente sau propaganda din școli. Revista “Memoria” (supranumită “revista gândirii arestate”) a publicat de asemenea numeroase memorii ale foștilor deținuți și ale oamenilor de rând; parcurgând arhiva revistei (disponibilă parțial online) puteți găsi anecdote și reflecții valoroase. De pildă, un tânăr născut după ’89 scrie în Memoria despre cum a înțeles el comunismul din poveștile bunicilor – intitulat sugestiv “Poveste adevărată despre comunism”, textul surprinde șocul generației tinere când află că părinții lor făceau ore de sport iarna în clase neîncălzite sau că bunica lor a stat la coadă 8 ore pentru 2 kg de portocale de Crăciun.
  • Bloguri și interviuri de familie: Pe internet există bloguri sau platforme (forumuri, Facebook groups) unde oamenii împărtășesc amintiri din comunism. De exemplu, blogul “Amintiri din comunism” (amintiridincomunism.wordpress.com) a adunat în 2016-2018 zeci de istorii scurte trimise de cititori: de la întâmplări hazlii (precum copii care ling coaja de portocală primită de la colegii din străinătate) la drame (familii despărțite de granițe, oameni împușcați la frontieră încercând să fugă). Chiar articolul dumneavoastră este pe un blog (florianenea.blogspot), deci puteți menționa că acest demers al memoriei nu este singular. Sunt mulți ca dvs. care și-au intervievat părinții sau bunicii – de exemplu, recent a circulat pe LinkedIn un articol “Tema de școală – Interviu cu tata: cum a fost în perioada comunistă?”, semn că și noile generații sunt interesate de aceste relatări directe. Sugestia ar fi să incorporați asemenea povești scurte, poate sub formă de citat bloc în articol, pentru a varia vocea narativă. De pildă, ați putea insera ceva de genul:

Era atât de frig în iarna lui ’84, încât la școală ne îmbrăcam ca afară. Când scriam la tablă, se forma instantaneu un strat subțire de gheață pe burete...” (Mărturie a unei foste eleve, București, 1985)

Mărturii ale românilor din diaspora: O categorie specială de relatări sunt cele ale celor care au fugit din țară înainte de 1989. Mulți refugiați politic (fugari peste granița iugoslavă sau prin Dunăre, sportivi care au cerut azil, intelectuali plecați cu vize și rămași în Occident) au dat interviuri presei occidentale în anii ’80 sau au scris memorii după ’90. De pildă, Ion Mihai Pacepa (generalul de Securitate defector) a descris în cartea sa “Orizonturi Roșii” opulența lui Ceaușescu contrastând cu sărăcia populației. Scriitoarea Herta Müller (Nobel 2009), emigrată din România în 1987, a ficționalizat climatul de teroare al anilor ’80 în romanele ei (despre Banat și comunitatea germană, dar cu valabilitate generală). Astfel de perspective din afară pot fi menționate pentru a arăta că lumea știa prin ce treceau românii – “Radio Free Europe” difuza constant relatări despre viața grea din România, iar presa internațională numea România “lagărul foamei” al Europei de Est.

Încheiere

În timp ce scriu aceste rânduri, România traversează, paradoxal, un moment de maximă ignoranţă şi negare. Cel mai recent sondaj INSCOP arată că aproape 66 % dintre concetăţenii noştri – adică doi din trei – cred că Nicolae Ceauşescu a fost un „lider bun”, un procent neverosimil de mare pentru o dictatură care şi‑a înfometat, îngheţat şi umilit propriii cetăţeni.

Şi mai tulburător este faptul că o parte consistentă dintre aceşti nostalgici nici măcar nu erau născuţi în 1989; sunt români sub 40 de ani, fără amintiri directe despre cozile la pâine, frigul de 5 °C din apartamente, raţia de zece ouă pe lună sau raidurile Securităţii în zori. Trăiesc, în schimb, într‑un vacarm de dezinformări care mitologizează „epoca de aur”, transformând mizeria în „stabilitate”, întunericul în „ordine”, frica în „siguranţă” – iar crimele comunismului în simple „excese”.

Constat cu tristeţe că memoria colectivă se erodează rapid, substituită de o amnezie comodă. De aceea, acest articol – împreună cu documentarea pe care am adunat‑o – nu este un exerciţiu de nostalgie inversă, ci un strigăt de avertisment: dacă nu ne aducem aminte, vom repeta greşelile trecutului. Îi invit, deci, pe toţi cei tentaţi de mitul dictatorului „harnic şi drept” să facă măcar un minim efort: să citească despre istoria reală, despre frigul, foamea şi frica pe care le‑a semănat comunismul şi despre victimele sale – de la mamele condamnate de Decretul 770 până la ultimul muncitor ridicat noaptea de Securitate. Numai asumându‑ne adevărul vom putea, în sfârşit, să ieşim din această ceaţă periculoasă a auto‑amăgirii.

 


Comments

Popular posts from this blog

Postul intermitent: o analiză detaliată, cu fapte, cifre și exemple

Postul nu înseamnă înfometare: Înțelegerea diferenței Postul este adesea înțeles greșit ca înfometare, dar cele două sunt fundamental diferite. Înfometarea este o stare involuntară în care organismul nu are acces la alimente pentru supraviețuire, ceea ce duce în timp la malnutriție, distrugere musculară și insuficiență organică. În schimb, postul este un proces voluntar, controlat, în care organismul își schimbă strategic sursele de energie pentru a îmbunătăți metabolismul, repararea celulară și sănătatea generală. În timpul postului, organismul nu descompune imediat mușchii sau țesuturile vitale. În schimb, prioritizează glicogenul stocat și grăsimea pentru energie, conservând masa musculară, îmbunătățind în același timp eficiența metabolică. De fapt, studiile arată că postul pe termen scurt (până la 72 de ore) crește nivelul hormonului de creștere cu până la 500%, ceea ce ajută la menținerea mușchilor și stimulează arderea grăsimilor. Mai mult, postul declanșează autofagia, un proces...

Sfârșitul Anonimatului

De ce știința, expertiza criminalistică și viitorul European Digital ID converg deja, pentru a face internetul mult mai puțin anonim decât cred oamenii Anonimitatea pe rețelele sociale - un catalizator al urii și al amenințărilor Anonimatul pe internet, deși conceput inițial pentru a proteja libertatea de exprimare, a devenit un scut periculos care încurajează comportamente toxice, agresivitate și dezinformare. Ascunși în spatele unor identități false sau conturi fără chip, mulți utilizatori se simt încurajați să atace, să amenințe și să manipuleze fără teama de consecințe. Această lipsă de responsabilitate individuală transformă spațiul virtual într-un teren fertil pentru discursul instigator la ură, cyberbullying și abuzuri repetate, afectând profund sănătatea mintală a victimelor și calitatea dialogului public. În lipsa unui mecanism eficient de identificare și răspundere, internetul riscă să devină o zonă gri, unde vocea cea mai puternică nu este cea mai înțeleaptă, ci cea mai ag...

Tema de scoala - Interviu cu tata: Cum a fost in perioada comunista?

S & T • 16.10.2023 Interviu S: Ce a însemnat comunismul? F: Comunismul a fost o lungă noapte rece care a întors Romania din drumul liberal si un parcurs unic, European, către Rusia, catre minciuna, coruptie si frica. A fost, in esenta, o mare domnie a oamenilor needucati si sfarsitul unei generatii importante de intelectuali români care au fost anihilati sau indepartati.  Perioada interbelica, de dinaintea comunistilor, nu era nicidecum un exemplu de democrație sau de bunăstare. Democratia noastra a fost mereu originala, de exemplu în loc ca parlamentul ales de popor să decidă guvernul, guvernul decidea parlamentul, asa trasnaie... T: Cine a fost Ceausescu? F: Ceausescu reusise performanta ca, pana la varsta de 27 de ani sa petreaca sapte ani in inchisoare. Omul era complet agramat, educatia lui se reducea la patru clase primare.  Nu stiu ce nivel de pregatire avea nici dupa cele patru clase, tinand cont ca noua ni se spunea, ca o lauda, ca era sarac, nu avusese carti si m...